Warning: Use of undefined constant php - assumed 'php' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /wp-content/themes/szkola/header.php on line 1
JĘZYK POLSKI KL. 4 | Szkoła Podstawowa w Dubiczach Cerkiewnych

JĘZYK POLSKI KL. 4

Tydzień: 11.05 – 15.05

11.05. Temat: Świadkowie przemocy – „Słup soli”.

Zapisz w zeszycie:

Zamienić się w słup soli, to znaczy zamrzeć w bezruchu, np. z wrażenia, zdziwienia lub przerażenia; nie wiedzieć, co powiedzieć i zrobić.

Zwrot ten pochodzi z Biblii. Żona Lota, uciekając z Sodomy, obejrzała się i stała się słupem soli.

Przeczytaj opowiadanie – strona 260.

Przyczyny i skutki:

Bierność chłopców – kradzież pieniędzy Jacka – strach chłopca i brak poczucia bezpieczeństwa – niechęć do chodzenia do szkoły

Zaproponuj trzy zasady, które powinny obowiązywać w bezpiecznej szkole.

13.05. Temat: Zło dobrem zwyciężać.

Przeczytaj tekst na stronie 264.

Zastanów się, w jakich utworach najczęściej zwycięża dobro.

Wyszukaj w tekście wydarzenia realistyczne i fantastyczne i uzupełnij tabelę:

Wydarzenia realistyczne

Wydarzenia fantastyczne

 

Uzupełnij notatkę: Kuki tłumaczy kolegom, że warto dać klonowi ……………………., gdyż może to sprawić, że będzie …………………… . Taka postawa świadczy o tym, że chłopiec jest ………………………………. .

13.05. Temat: Pustka po stracie bliskiej osoby.

Przeczytaj opowiadanie na stronie 268. Jest to bardzo smutny fragment powieści „Bracia Lwie Serce”, trzeba więc wyjaśnić, że:

Akcja powieści rozgrywa się w dwóch światach, w rzeczywistości i w fantastycznej krainie Nangijali. Bohaterami są bracia, 10-letni Karol i 13-letni Jonatan Lew. Karol jest nieuleczalnie chory, a jego starszy brat opiekuje się nim i pociesza, że po śmierci trafia się do zaczarowanej Nangijali. Podczas pożaru domu ginie Jonatan, ratując młodszego brata.

Karol obwinia się o jego śmierć, niecierpliwie wyczekując chwili, kiedy będzie mógł dołączyć do Jonatana. Pewnego dnia do zapłakanego Karola przylatuje śnieżnobiała gołębica, zostawiając adres w Dolinie Wiśni w Nangijali, gdzie czeka na niego starszy brat. Podczas pewnej nocy Karol czuje się zupełnie inaczej niż zwykle. Zostawia więc przed snem kartkę dla swojej mamy: „Nie płacz mamusiu, zobaczymy się w Nangijali!” Pozostała część powieści rozgrywa się w zaczarowanej krainie. Chłopcy, szczęśliwi, że są znów razem, przeżywają tam miłe chwile i wiele przygód.

Żródło: Wikipedia

Opisz, jak wyobrażasz sobie Nangijalę. W Twoim opisie powinny się znaleźć odpowiedzi na pytania: Gdzie leży Nangijala i jak wygląda?, Jak można do niej trafić?, Kto zamieszkuje tę krainę?, Jakie są tam zagrożenia?

Dla chętnych – praca plastyczna pt. „Nangijala”.

14.05. Temat: Jak zapisać rozmowę?

Dokładnie przeczytaj wskazówki zamieszczone na stronie 271 i 271. Szczególnie zwróć uwagę na synonimy słowa powiedzieć.

W zeszycie wykonaj zadanie 1/272 oraz 8/273.

15.05. Temat: Pisownia wielką literą – państwa, regiony, miasta, dzielnice i wsie.

Nowe wiadomości znajdziesz na stronie 274. Uzupełnij ten temat w zeszycie ćwiczeń.

 

Tydzień: 04.05 – 22.05

04.05. Temat: Wśród przyjaciół.

Rozpoczynamy rozdział: Co jest w życiu ważne?

Przyjrzyj się obrazowi Corduli Ditz. S.249.

Uzupełnij tekst, tak aby powstała relacja z dnia bohaterki obrazu Czworo przyjaciół. Wymyśl i opisz, co robiła dziewczynka, gdy nadszedł wieczór.

Dzisiaj spędziłam bardzo …………………………………………… . Od samego rana ………………………………………………… . Po południu ……………….. pod drzewem i …………………………………………… . Towarzyszyły mi ………………………………………………………….. . Czułam się …………………… i …………………….. . Pogoda ………………………………………………………………. .

Kiedy nadszedł wieczór ……………………

Odpowiedz na pytanie: Dlaczego warto mieć przyjaciół?

06.05. Temat: O grzeczności na co dzień.

Przeczytaj, przynajmniej dwukrotnie, tekst – str. 250 oraz Wśród ludzi – str. 252. Stosuj „magiczne słowa” w życiu codziennym.

06.05. Temat: Zabawa na łące.

Zapoznaj się z biogramem W. Bełzy oraz jego wierszem na str. 253.

Zastanów się:

Co się stanie ze złapanym motylem?

Czy to dobry sposób na zabawę?

Odszukaj w internecie zdjęcie motyla, który zwie się rusałka pawik. Opisz go. Zwróć uwagę na kształt oraz kolor skrzydeł, na cechy szczególne. Pamiętaj o trójdzielnej kompozycji pracy, w zakończeniu napisz o swoich wrażeniach.

07.05. Temat: Jak napisać podziękowanie?

Przydatne słowa i wskazówki znajdziesz na stronie 254, a przykładowe podziękowanie na – 255. Ułóż podziękowanie adresowane do swojej Mamy. Zastanów się, za co najbardziej chcesz jej podziękować.

08.05. Temat: Czy problemy mogą znikać same?

Przeczytaj opowiadanie „Mam prawo” na stronie 256. Zastanów się, jak postępujesz, gdy ktoś cię zdenerwuje, a jak powinieneś/ powinnaś postąpić. Dlaczego w gniewie nie postępujemy tak, jak powinniśmy?

Zapisz w zeszycie zadanie 3/259

Np.:

Alek – przypomniał panu od matematyki o kartkówce

Tydzień: 27. 04 – 01. 05

27.04. Temat: Opuszczamy krainę baśni – podsumowanie piątego rozdziału.

Najpierw przyjrzyj się schematowi zamieszczonemu na stronie 246. Znajdziesz tu najważniejsze pojęcia z tego rozdziału oraz strony, gdzie można znaleźć wyjaśnienie. Przypomnij, czym jest baśń, dialog, monolog, przesłanie oraz jak napisać opowiadanie i zaproszenie.

29.04. i 30.04. W środę i czwartek będzie sprawdzenie wiedzy z ostatniego rozdziału, o czym poinformuję mailowo.

Tydzień: 20.04 – 24.04

22.04. Temat: O niesłychanych decyzjach pewnego króla. 2 godz.

Baśń o królu Dardanelu znajdziesz na stronie 235. Zadania do wykonania prześlę pocztą.

23.04. i 24.04. Temat: Pisownia wyrazów z h i ch.

Przeczytaj Nową wiadomość s. 239 i 240. Wykonaj zadania: 1 i 2/239 oraz 3 i 4/240.

Tydzień: 06.04 – 10.04

tematy lekcji 06.04. – 08.04.

06.04. i 07.04. Temat: Jak napisać opowiadanie?

Zapoznaj się ze wskazówkami zamieszczonymi na s. 229. oraz przykładowym opowiadaniem na s. 230. Materiały do opracowania otrzymasz na pocztę.

08.04. Temat: Szewczyk – baśniowy super bohater!

Zapoznaj się z informacją o autorze, następnie przeczytaj tekst na s. 232. Do tego tematu również materiały będą na poczcie.

Tydzień: 30.03 – 05.04

Język polski klasa 4 – tematy lekcji 30.03 – 03.04.

30.03. Temat: Pokonanie zła wymaga wysiłku i współpracy.

Przeczytaj baśń ze strony 214. Następnie ułóż pytania zaczynające się od słów: Dlaczego …?, Jak …?, W jakim celu …?, Dzięki komu …? Kto …?

Zapisz je w zeszycie.

01.04. Temat: Jaką funkcję pełni spójnik?

Przeczytaj Nową wiadomość s. 218., wykonaj w zeszycie ćwiczenie 1 i 2/ 218.

01.04. Temat: Kiedy postawić przecinek?

Przeczytaj Nową wiadomość s. 219., wykonaj w zeszycie ćwiczenie 1/220.

02.04. i 03.04. Temat: Odkrywamy tajemnice złotej rybki.

Przeczytaj „Bajkę o rybaku i rybce” s.221.

Zapisz w zeszycie plan i naucz się według niego opowiadać.

Plan wydarzeń

  1. Biedne życie staruszków nad brzegiem morza.

  2. Złowienie złotej rybki.

  3. Prośba rybki o darowanie życia.

  4. Powrót z pustą siecią do domu.

  5. Zwymyślanie męża przez staruchę.

  6. Żądania baby:

  1. nowe koryto,

  2. nowa chata,

  3. dwór szlachecki,

  4. niezależna królowa,

  5. wszechwładna cesarzowa.

  1. Powrót do starej chaty z rozbitym korytem.

 

Tydzień: 23.03 – 29.03

23.03. Temat: Dlaczego utwór Kopciuszek to baśń? Cd.

25.03. Humorystyczna wersja baśni o Kopciuszku.

Przeczytaj tekst W. Chotomskiej s. 207. Zapoznaj się z nową wiadomością s. 208. Wykonaj w zeszycie zadanie 1 i 2 Po przeczytaniu s. 208.

25.03.Jak napisać zaproszenie?

Wiadomości teoretyczne i przykładowe zaproszenie znajdziesz na s. 209. W zeszycie wykonaj zadanie 3/210.

26.03.Jaką funkcję pełni przyimek?

Narysuj w zeszycie domek, zapoznaj się z nową wiadomością – s. 211 i umieść na rysunku obok domku różne przyimki, np.: w, przy, przed, nad, na, itd. Wykonaj w zeszycie zadanie 1/211. Uzupełnij odpowiedni temat w zeszycie ćwiczeń. Jeżeli masz trudności z wykonaniem jakiegoś zadania, przejdź do następnego.

27.03. Kogo można spotkać w baśniowej krainie?

O autorach baśni i magicznych przedmiotach przeczytaj na stronach 212 – 213. W zeszycie wykonaj ćwiczenie 3/214

 

 

 16.03. – 20.03

<T: Bazyliszek w teatrze. 2 godz.

Przeczytaj Legendę o warszawskim Bazyliszk – podręcznik s. 191, zapamiętaj pojęcie dramat. W zeszycie narysuj Bazyliszka i opisz go.

<T: Co wiemy, co potrafimy po omówieniu rozdziału: Opisać Polskę. 2 godz.

Przypomnij wiadomości z rozdziału, pomoże ci w tym schemat na s. 195. Przeczytaj tekst s. 196 i wykonaj w zeszycie zadania: 1,5,6,8,9,19.

<T: Dlaczego utwór Kopciuszek to baśń? 2 godz.

Przeczytaj baśń s.200. Naucz się ją opowiadać. Zapoznaj się z definicją baśni ze s. 206. Zapamiętaj ją. Zapisz w zeszycie wydarzenia fantastyczne ukazane w baśni. Jeśli masz możliwość, obejrzyj film. Wymyśl własną baśń, którą zakończysz słowami: Tak właśnie powstała tęcza. Pracę prześlij na adres: aleutyna2@wp.pl. Masz na to tydzień – do 27.03.