Warning: Use of undefined constant php - assumed 'php' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /wp-content/themes/szkola/header.php on line 1
JĘZYK POLSKI KL. 5 | Szkoła Podstawowa w Dubiczach Cerkiewnych

JĘZYK POLSKI KL. 5

 Tydzień: 30.03 – 05.04

30.03. i 31.03. Temat: Wyczyny Heraklesa.

Przeczytaj mit o Heraklesie. S. 222. Następnie odpowiedz pełnymi zdaniami na pytania. Pracę prześlij do sprawdzenia.

1. Czyim synem był Herakles?

2. Dlaczego Hera nienawidziła Heraklesa?

3. Czyją żoną była Alkmena?

4. Jak powstała Droga Mleczna?

5. W jaki sposób okazało się po raz pierwszy, że Herakles posiada nadludzką siłę?

6. Jaką książkę wybrał Herakles do czytania, kiedy odwiedził bibliotekę?

7. W co ubierał się Herakles?

8. Z czym Herakles nigdy się nie rozstawał?

9. Jakimi darami bogowie obdarzyli młodego herosa?

10. W jaki sposób Herakles zdobył żonę?

11. Kto sprowadził na Heraklesa atak szaleństwa?

12. Co uczynił Herakles pod wpływem szału?

13. Kim była Pytia?

14. Dlaczego Herakles zaciągnął się na służbę do króla Eurysteusa?

15. Jakie było pierwsze zadanie zlecone przez króla Myken?

16. Czyją ulubienicą była łania ceryntyjska?

17. Dlaczego heros miał zabić wielkiego dzika?

18. Od ilu lat nie była sprzątana stajnia Augiasza?

19. Co Herakles chciał za posprzątanie obory?

20. W jaki sposób heros zdołał uprzątnąć pomieszczenie w jeden dzień?

01.04. Temat: Jak napisać opowiadanie odtwórcze?

S. 226 – 227. Przeczytaj przykładowe opowiadanie na s. 226 i wykonaj w zeszycie zadanie 1/227.

02.04. Temat: Jak Ariadna pomogła Tezeuszowi?

W zeszycie: Na podstawie ostatniego akapitu wyjaśnij związek frazeologiczny: trafić po nitce do kłębka. Zapisz, w formie zdań lub równoważników zdań, plan wydarzeń ukazanych w micie.

03.04. Temat: Dramat w przestworzach.

Przeczytaj mit na stronie 232. Podane cechy zapisz w tabeli pod imionami bohaterów: rozważny, dokładny, mądry, skrupulatny, lekkomyślny, kreatywny, rzetelny, buntowniczy, roztargniony, roztropny, beztroski, precyzyjny, błyskotliwy, pracowity, pomysłowy, nieuważny, zuchwały, twórczy, sumienny.

Wyjaśnij związek frazeologiczny: ikarowe loty. Podaj adres mailowy, na który mogę przesłać kartę pracy.

 

23.03. – 29.03.

23.03. Temat: Jak korzystać ze słownika frazeologicznego?

Zapoznaj się z nową wiadomością zamieszczoną na s. 214., Następnie wykonaj w zeszycie zadanie 7/214 z podręcznika. Teraz przejdź na stronę 215. , znajdziesz tu objaśnienie, jak korzystać ze słownika frazeologicznego. W zeszycie zapisz zadanie 2/216

24.03. Temat: Mitologia na językach.

Zapoznaj się z mitologicznymi frazeologizmami zamieszczonymi w podręczniku na s. 230 – 231 oraz poniższymi i ułóż hasła do krzyżówki, której rozwiązaniem będzie wyraz MITOLOGIA. Krzyżówkę narysuj na kartce w kratkę.

argusowe oko – oko bardzo czujne i podejrzliwe

bunt prometejski – bunt w słusznej sprawie, często okupiony cierpieniem.

ikarowy lot – szybkie osiągnięcie sukcesu, po czym gwałtowny spadek

jabłko niezgody – przyczyna poważnej kłótni, niezgody;

koń trojański – podstępny i niebezpieczny podarunek, ukryte niebezpieczeństwo, chytry plan;

koszula Dejaniry – źródło ogromnego cierpienia;

znaleźć się między Scyllą i Charybdą – być w sytuacji bez wyjścia.

nić Ariadny – pomoc; coś, co pozwala wyjść z trudnej sytuacji;

olimpijski spokój – powaga, hamowanie emocji;

odpowiedź lakoniczna – odpowiedź krótka, zwięzła, treściwa.

odpowiedź pytyjska – odpowiedź niejasna, dwuznaczna.

paniczny strach – nagły, przemożny strach (od imienia greckiego boga Pana).

pięta Achillesa – słaby, czuły punkt;

prometejski czyn – buntowniczy, heroiczny, wielki czyn.

puszka Pandory – przyczyna zmartwień i kłopotów;

pyrrusowe zwycięstwo – zwycięstwo okupione dużymi stratami;

róg obfitości – nieskończone bogactwo;

spartańskie wychowanie – dyscyplina, niezwykle surowe wychowanie

stajnia Augiasza – miejsce szczególnie zaniedbane;

strzała Erosa – miłość; rodzące się uczucie

syzyfowa praca – praca nie przynosząca efektu, daremna praca;

tytan pracy – pracoholik.

przeciąć węzeł gordyjski – rozwiązanie zagmatwanej sprawy;

wieniec laurowy – symbol i nagroda zwycięstwa w równej walce.

25.03. Temat: Krótko i zwięźle lub dłużej i ciekawiej.

Zapoznaj się z wiadomościami zamieszczonymi na stronach 217 – 219, niektóre są przypomnieniami z klasy czwartej. Następnie wykonaj w zeszycie zadanie 4/218. Uzupełnij odpowiedni temat w zeszycie ćwiczeń. Jeżeli masz trudności z wykonaniem jakiegoś zadania, przejdź do następnego.

26.03. Temat taki sam jak wyżej.

27.03.Pan Przecinek przychodzi z wizytą.

Zapamiętaj, gdzie postawić przecinek, pomogą Ci w tym przypomnienie ze s. 220. i nowa wiadomość ze s. 221. Wykonaj w zeszycie zadanie 1 i 3/221. oraz podane niżej.

Uzupełnij zdania podanymi spójnikami:

ani, albo, oraz, lub, i

Pójdę jutro do kina ………. na spacer.

Lipiec ………. sierpień to miesiące letnie.

Nie pojadę w tym roku w góry ………. nad morze.

Na urodziny kupię przyjaciółce książkę ……..płytę.

Ze wszystkich szkolnych przedmiotów najbardziej lubię historię ………. język angielski.

 

16.03. – 20.03.

< T: Ślady polskości na kontynencie australijskim.

Zapisz w zeszycie notatkę na podstawie rozdziału: Na Górze Kościuszki (w oparciu o lekturę Tomek w krainie kangurów) o polskim geografie Pawle Strzeleckim.

<T: Początki świata według Greków. – 2 godz.

Przeczytaj tekst na s.202., zapamiętaj pojęcia mit i mitologia. Na kartce narysuj drzewo genealogiczne bóstw z ich atrybutami. Zapoznaj się z tekstem na stronach 206 – 207.

<T: Po stracie córki – porozmawiajmy o uczuciach matki.

Przeczytaj tekst na s. 208. Przeanalizuj zadania Po przeczytaniu, w zeszycie wykonaj ćw. 5/210.

<T: Daremny trud Syzyfa – o karze za zuchwałość.

Przeczytaj tekst na s. 211. Wciel się w postać Syzyfa i opisz jego historię. Mile widziany opis przeżyć. Pracę prześlij na adres: aleutyna2@wp.pl. Masz na to tydzień (do 27.03.)