Warning: Use of undefined constant php - assumed 'php' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /wp-content/themes/szkola/header.php on line 1
JĘZYK POLSKI KL. 6 | Szkoła Podstawowa w Dubiczach Cerkiewnych

JĘZYK POLSKI KL. 6

Tydzień: 11.05 – 15.05

11.05. Temat: Prometeusz – dobroczyńca ludzkości.

Zapoznaj się z „Mitem o Prometeuszu” – strona 256. Zwróć uwagę na przypomnienie – s. 258. Wykonaj zadanie 3 i 4/258.

12.05. Temat: O wielkiej sile miłości.

Przeczytaj mit – strona 260. Odpowiedz w zeszycie na pytania: Z jakiego powodu Orfeusz cierpiał?, Czym groziło zejście do Tartaru?, Dlaczego Orfeusz zdecydował się tam pójść?, Co skłoniło Hadesa do oddania nimfy Orfeuszowi?

Napisz w punktach plan mitu i naucz się według nich opowiadać na 19 maja.

14.05. Temat: W poszukiwaniu własnej Itaki.

Zapoznaj się z tekstem i wierszem na stronie 264. Materiały znajdziesz na poczcie.

15.05. Temat: Mitologiczni bohaterowie. 2 godz.

Zapoznaj się z infografiką na stronie 266. Dalsze instrukcje otrzymasz e-mailem.

Tydzień: 04.05 – 22.05

04.05. Temat: Oddziaływanie Biblii na świadomość i kulturę.

Zapoznaj się z infografiką Motywy biblijne na stronie 248.

Biblia niewyczerpane źródło inspiracji – znajdziesz na stronie:

file:///C:/Users/ppe-user/Downloads/Biblia_niewyczerpane_zrodlo_insp.pdf

Przeczytasz tu o symbolach i motywach biblijnych przewijających się w sztuce. Potraktuj ten tekst jako źródło wiedzy. Nie wykonuj zadań.

Zapisz pionowo wyraz:

B np. Bóg Do każdej litery dopisz wyrazy kojarzące się

I z zanotowanym słowem

B

L

I

A

Wymyśl tekst reklamujący miejsce, o którym można by powiedzieć, że to „raj na ziemi”. Możesz wykorzystać następujące zwroty i wyrażenia: czuć się jak w raju, rajskie życie, bramy raju, być w siódmym niebie.

Wykonaj zadanie 2/250.

 

05.05. Temat: Ukryte znaczenie przypowieści o siewcy.

Przeczytaj przypowieść na stronie 251, następnie zajrzyj na inną stronę:

https://wiadomosci.onet.pl/kraj/przypowiesc-o-siewcy-streszczenie-i-interpretacja/50x9qf8

Wykonaj w zeszycie zadania: 4 i 8/252.
06.05. Temat: Jak okazywać dobroć?

Możesz obejrzeć film: Dokument Przypowieści Jezusa Chrystusa Dobry Samarytanin.

samarytanin «człowiek miłosierny, śpieszący z pomocą chorym i słabym»

Słownik języka polskiego PWN

Zapisz w zeszycie wyjaśnienie. Przeczytaj tekst na stronie 252.

Wykonaj w zeszycie zadania: 1 i 4/253.

07.05. i 08.05. Temat: Lekcja o talentach i roztropności.

Możesz obejrzeć film: Przypowieść o talentach. Następnie zapisz w zeszycie wyjaśnienia:

talent I

1. «wybitne uzdolnienie do czegoś»

2. «człowiek obdarzony wybitnymi zdolnościami twórczymi»

talent II

1. «starożytna jednostka płatnicza»

2. «w średniowieczu: pieniężna jednostka obrachunkowa»

Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego

Przeczytaj tekst na stronie 254.

Dokończ zdania i stwórz notatkę:

Słowo „talent” ma w przypowieści dwa …

Dosłownie oznacza …

Biblijne talenty odnoszą się do naszych …

Należy je …

Danych talentów nie można …

Teraz zapoznaj się z „Przypowieścią o pannach roztropnych i nierozsądnych”

Wykonaj zadane 2/256.

Tydzień: 27. 04 – 01. 05

27.04. i 28.04. Temat: Pierwsi ludzie w raju.

Zapisz w zeszycie

definicje:

raj

1. «biblijny ogród, miejsce pobytu pierwszych ludzi na ziemi»

2. «miejsce pobytu dusz zbawionych po śmierci»

3. «piękne miejsce»

4. «miejsce szczególnie sprzyjające jakiemuś rodzajowi aktywności»

Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego

synonimy:

raj, arkadia, Eden, kraina wiecznej szczęśliwości, królestwo niebieskie, kraj mlekiem i miodem płynący

związki frazeologiczne:

raj utracony – utracony dobrobyt; rajskie życie – życie dostatnie, beztroskie; czuć się jak w raju – czuć się doskonale; baju, baju, będziesz w raju – pleść niestworzone rzeczy, zmyślać

Przeczytaj tekst na stronie 242, a następnie wykonaj zadanie 1 i 2/243 oraz 6/244 Po przeczytaniu.

30.04. Temat: Zapiski Adama i Ewy.

Przeczytaj tekst na stronie 245. Zapoznaj się z Nową wiadomością. Wybierz cechy Adama i Ewy i zapisz je w tabeli: upór, gadulstwo, nieśmiałość, brak taktu, pewność siebie, wrażliwość, skromność, swoboda, cierpliwość, grzeczność, tupet, takt, małomówność, śmiałość.

Zastanów się, skąd się biorą różnice w naszym postrzeganiu rzeczywistości. Napisz o tym 3 – 4 zdania. Możesz wykorzystać słownictwo: koncentracja, doświadczenie, intuicja, skupienie, spostrzegawczość, zdolność obserwacji, wiedza, zainteresowania.

Tydzień: 20.04 – 24.04

21.04. Temat: Być w mocy dobrych uczynków.

Przyjrzyj się obrazowi Moniki Blatton zamieszczonemu w podręczniku na stronie 237. W zeszycie: zapisz minimum cztery przykłady bezinteresownych uczynków oraz odpowiedz na pytanie 4/237.

23.04. i 24.04. Temat: Biblijny początek świata.

Przeczytaj tekst na s.238. Poszukaj w internecie i zapisz w zeszycie tytuły i autorów dzieł sztuki przedstawiających stworzenie świata. Możesz skorzystać z: https://epodreczniki.pl/a/stworzenie-swiata-wedlug-artystow/D1Ej6zYje. Wykonaj zadanie 1/240 Po przeczytaniu. Zapoznaj się z nową wiadomością na temat powtórzenia.

24.04. Temat: Po co Bóg stworzył człowieka?

Przeczytaj wiersz na s.241. Znajdź w wierszu i zapisz w zeszycie elementy nazwane cudami, np. „niebo z pląsającym obłokiem”, następnie wyjaśnij podane związki frazeologiczne i ułóż z nimi zdania

wyczyniać cuda, coś graniczy z cudem, ósmy cud świata

 

Tydzień: 06.04 – 10.04

tematy lekcji 06.04. – 08.04.

06.04. Temat: Jak łączą się wyrazy w zdaniu? Cd.

07.04. Temat: Gdzie postawić przecinek?

Zapoznaj się z przypomnieniami s. 232 i 233. Uzupełnij zadania w zeszycie ćwiczeń s. 107 – 108.

08.04. Temat: Czas na podsumowanie rozdziału: Na skrzydłach fantazji.

Zapoznaj się ze schematem na s. 234. Następnie przejdź na s. 235. Przeczytaj tekst, następnie wykonaj w zeszycie zadania: 3, 4, 8. Na poczcie znajdziesz karty pracy, które należy wykonać i odesłać.

 

Tydzień: 30.03 – 05.04

30.03. Temat: Gdy książka pochłonie nas bez reszty …

Przeczytaj tekst z podręcznika s. 222., wypisz z opowiadania wydarzenia fantastyczne. Zaproponuj, w jaki sposób Capricorn, Basta i Smolipaluch mogliby wrócić do domu.

31.03. Temat: Najsłynniejsza celebrytka świata – odkrywamy tajemnice obrazu „Mona Lisa” Leonarda da Vinci.

Wyszukaj informacje o słynnym malarzu i jego dziełach. Sporządź krótką notatkę encyklopedyczną o życiu, zainteresowaniach i dziełach renesansowego twórcy. Najlepiej w formie równoważników zdań, czyli bez czasowników. Przeczytaj tekst s. 225. Wykonaj zadanie 1/226 Po przeczytaniu.

02.04. i 03.04. Temat: Co już wiemy o wypowiedzeniach?

Zapoznaj się z przypomnieniami s. 227 i 228. Wykonaj zadanie 1/227 oraz 2 i 4/ 228.

03.04. i 06.04. Temat: Jak łączą się wyrazy w zdaniu?

Zapoznaj się z przypomnieniem s. 229 oraz nowymi wiadomościami s.230 i 231. Wykonaj ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń s. 53 – 54.

 

 23.03. – 29.03.

23.03. Temat: Jak mówimy, jak piszemy? Cd.

24.03. Temat: Jak napisać opowiadanie twórcze?

Wiadomości teoretyczne znajdziesz na stronie 216, a przykładowe opowiadanie na s. 217. W zeszycie wykonaj zadanie 1 ze s 218. Współczesną wersję baśni o złotej rybce prześlij na adres: aleutyna2@wp.pl. W napisaniu pomogą ci pytania zamieszczone w zadaniu 4/218.

26.03. Temat jak wyżej.

27.03. Gdzie mieści się wyobraźnia?

Przeczytaj wiersz Z. Herberta, zapoznaj się z notką o autorze. S. 219.

Narysuj pudełko, wokół niego umieść napisy: motyw baśniowy, skrywa tajemnice, świat magii, zaklęta szkatułka, wyobraźnia oraz swoje propozycje.

Obrazy ukazane w wierszu: drzewa, las kukułka (zapowiedź dobrej wróżby), rzeka, góry, doliny oraz swój przykład z wiersza.

Środki artystyczne pełnią funkcję obrazotwórczą, są to:

  • Onomatopeje: zastukaj, zaświstaj, chrząknij;
  • Epitety: dębowy klocek, szczerbaty mur oraz dwa swoje przykłady z wiersza;
  • Uosobienia: kukułka wywoła las, rzeka zwiąże góry z dolinami;
  • Animizacje: stanie las, pobiegnie rzeka;
  • Porównanie: znajdź samodzielnie w wierszu.

Nastrój: łagodny, usypiający, tajemniczy, optymistyczny.

Poetycka bajka na dobranoc, która koi nerwy i wycisza, uspokaja i odpręża.

27.03. druga godzina: Praca twórcza: Wykonaj dowolna techniką ilustrację do wiersza Z. Herberta lub narysuj przedmiot, który pomoże Ci przenieść się w niezwykłe miejsce.

 

 

 16.03. – 20.03.

< T: Czy na pewno wszyscy widzimy to samo?

Tekst na stronie 192. W zeszycie wykonaj ćwiczenie 2/192 Po przeczytaniu.

< T: Jak zobaczyć dźwięki i zrozumieć język muzyki? – 2 godziny

Odsłuchaj utwór Vivaldiego „Lato” i wykonaj do niego rysunek. Przeczytaj tekst na s. 193, wykonaj w zeszycie ćwiczenie 1 i 3/196 Po przeczytaniu. Zapoznaj się z informacjami na stronach 198 – 199.

< T: Czy łatwo wzbudzić w ludziach zachwyt?

Napisz plan wydarzeń ( w formie zdań lub równoważników zdań) do fragmentu „Pana Tadeusza” s. 201., wykonaj w zeszycie ćwiczenie 4/203 Po przeczytaniu.

< T: Jak mówimy, jak piszemy? Trudne głoski nosowe. – 2 godz.

Podręcznik strony 204 – 207, ćw. 13/207 z podręcznika wykonaj w zeszycie, uzupełnij odpowiedni temat w zeszycie ćwiczeń.