Warning: Use of undefined constant php - assumed 'php' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /wp-content/themes/szkola/header.php on line 1
JĘZYK POLSKI KL. 6 | Szkoła Podstawowa w Dubiczach Cerkiewnych

JĘZYK POLSKI KL. 6

Tydzień: 30.03 – 05.04

 

30.03. Temat: Gdy książka pochłonie nas bez reszty …

Przeczytaj tekst z podręcznika s. 222., wypisz z opowiadania wydarzenia fantastyczne. Zaproponuj, w jaki sposób Capricorn, Basta i Smolipaluch mogliby wrócić do domu.

31.03. Temat: Najsłynniejsza celebrytka świata – odkrywamy tajemnice obrazu „Mona Lisa” Leonarda da Vinci.

Wyszukaj informacje o słynnym malarzu i jego dziełach. Sporządź krótką notatkę encyklopedyczną o życiu, zainteresowaniach i dziełach renesansowego twórcy. Najlepiej w formie równoważników zdań, czyli bez czasowników. Przeczytaj tekst s. 225. Wykonaj zadanie 1/226 Po przeczytaniu.

02.04. i 03.04. Temat: Co już wiemy o wypowiedzeniach?

Zapoznaj się z przypomnieniami s. 227 i 228. Wykonaj zadanie 1/227 oraz 2 i 4/ 228.

03.04. i 06.04. Temat: Jak łączą się wyrazy w zdaniu?

Zapoznaj się z przypomnieniem s. 229 oraz nowymi wiadomościami s.230 i 231. Wykonaj ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń s. 53 – 54.

 

 23.03. – 29.03.

23.03. Temat: Jak mówimy, jak piszemy? Cd.

24.03. Temat: Jak napisać opowiadanie twórcze?

Wiadomości teoretyczne znajdziesz na stronie 216, a przykładowe opowiadanie na s. 217. W zeszycie wykonaj zadanie 1 ze s 218. Współczesną wersję baśni o złotej rybce prześlij na adres: aleutyna2@wp.pl. W napisaniu pomogą ci pytania zamieszczone w zadaniu 4/218.

26.03. Temat jak wyżej.

27.03. Gdzie mieści się wyobraźnia?

Przeczytaj wiersz Z. Herberta, zapoznaj się z notką o autorze. S. 219.

Narysuj pudełko, wokół niego umieść napisy: motyw baśniowy, skrywa tajemnice, świat magii, zaklęta szkatułka, wyobraźnia oraz swoje propozycje.

Obrazy ukazane w wierszu: drzewa, las kukułka (zapowiedź dobrej wróżby), rzeka, góry, doliny oraz swój przykład z wiersza.

Środki artystyczne pełnią funkcję obrazotwórczą, są to:

  • Onomatopeje: zastukaj, zaświstaj, chrząknij;
  • Epitety: dębowy klocek, szczerbaty mur oraz dwa swoje przykłady z wiersza;
  • Uosobienia: kukułka wywoła las, rzeka zwiąże góry z dolinami;
  • Animizacje: stanie las, pobiegnie rzeka;
  • Porównanie: znajdź samodzielnie w wierszu.

Nastrój: łagodny, usypiający, tajemniczy, optymistyczny.

Poetycka bajka na dobranoc, która koi nerwy i wycisza, uspokaja i odpręża.

27.03. druga godzina: Praca twórcza: Wykonaj dowolna techniką ilustrację do wiersza Z. Herberta lub narysuj przedmiot, który pomoże Ci przenieść się w niezwykłe miejsce.

 

 

 16.03. – 20.03.

< T: Czy na pewno wszyscy widzimy to samo?

Tekst na stronie 192. W zeszycie wykonaj ćwiczenie 2/192 Po przeczytaniu.

< T: Jak zobaczyć dźwięki i zrozumieć język muzyki? – 2 godziny

Odsłuchaj utwór Vivaldiego „Lato” i wykonaj do niego rysunek. Przeczytaj tekst na s. 193, wykonaj w zeszycie ćwiczenie 1 i 3/196 Po przeczytaniu. Zapoznaj się z informacjami na stronach 198 – 199.

< T: Czy łatwo wzbudzić w ludziach zachwyt?

Napisz plan wydarzeń ( w formie zdań lub równoważników zdań) do fragmentu „Pana Tadeusza” s. 201., wykonaj w zeszycie ćwiczenie 4/203 Po przeczytaniu.

< T: Jak mówimy, jak piszemy? Trudne głoski nosowe. – 2 godz.

Podręcznik strony 204 – 207, ćw. 13/207 z podręcznika wykonaj w zeszycie, uzupełnij odpowiedni temat w zeszycie ćwiczeń.