Warning: Use of undefined constant php - assumed 'php' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /wp-content/themes/szkola/header.php on line 1
MATEMATYKA 5 | Szkoła Podstawowa w Dubiczach Cerkiewnych

MATEMATYKA 5

Tydzień:  25.05 – 29.05

  1. Robimy zakupy – miary, wagi i pieniądze
  • Przeczytaj w podręczniku temat „Miary, wagi i pieniądze”, strony 100 – 101
  • Rozwiąż w zeszycie zadania 1 i 3, strona 101 w podręczniku
  • Prześlij na maila rozwiązania zadań 1, 3/101 , termin do 29 maja.
  • Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadania 5, 6/127.
  1. Średnia arytmetyczna
  • Przeczytaj w podręczniku tekst na stronie 104 oraz przykład na stronie 105
  • Rozwiąż w zeszycie ćwiczeń zadania 1/129, 3/130.

 

Tydzień:  18.05 – 22.05

  1. Obliczenia zegarowe i kalendarzowe
  • Obejrzyj na pistacjatv wideolekcje: „Jednostki czasu”, „Obliczenia zegarowe”, „Czas i kalendarz”, „Obliczenia kalendarzowe”
  • Rozwiąż w zeszycie zadania 3, 4, 5, 6 i 7, strona 97 w podręczniku
  • Prześlij na maila rozwiązania 3 wybranych przez siebie zadań , termin do 22 maja.
  • Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadania 4, 5/124 oraz 7/125.

Tydzień:  11.05 – 15.05

  1. Powtórzenie wiadomości o polach wielokątów
  • Rozwiąż w zeszycie zadania 1, 2, 3, 4 i 5, strona 84 w podręczniku oraz zadanie 7/84 (podziel narysowane figury na prostokąty lub kwadraty, oblicz ich pola i dodaj poszczególne części)
  • Prześlij na maila rozwiązania 3 wybranych przez siebie zadań powtórzeniowych, termin do 15 maja.
  1. Kalendarz i zegar
  • Przeczytaj w podręczniku na stronie 92 „Czarodziejską recepturę” i wykonaj polecenie ze strony 93.

 

Tydzień: 04.05 – 08.05

  1. Obliczanie pól trapezów
  • Rozwiąż w zeszycie ćwiczeń zadania:
  • 4/117

Przypomnienie – aby obliczyć obwód, należy dodać długości wszystkich boków wielokąta.

  • 5/117
  • 6/117

Najpierw możesz obliczyć pole narysowanego trapezu, a potem zaplanuj długości podstaw i wysokości twoich trapezów tak, aby pole się nie zmieniło. Jest też sprytny sposób: nie zmieniaj wysokości,

zmień tylko podstawy tak, aby suma ich długości była taka sama jak w pierwszym trapezie.

  • Rozwiąż w zeszycie zadania 3 i 8 na stronie 74 (podręcznik)
  • Przypomnienie – aby obliczyć pole trapezu, dodaj podstawy, pomnóż przez wysokość i wynik podziel przez 2.
  • Prześlij na maila rozwiązania zadań 3, 8/74, termin do 8 maja.
  1. Różne jednostki pola
  • Przeczytaj w podręczniku tekst na stronie 77.
  • Obejrzyj na pistacjatv wideolekcję „Zamiana jednostek pola – wprowadzenie”
  • Rozwiąż w zeszycie zadanie 4/82 (podręcznik).

 

Tydzień 27 .04 – 01 .05

 

  1. Pole trapezu – wprowadzenie
  • Obejrzyj na pistacjatv wideolekcję „Wyprowadzenie wzoru na pole trapezu”

albo

  • Przeczytaj temat w podręczniku strona 70 i 71 (przykłady, poziom A)
  • Zapamiętaj: aby obliczyć pole trapezu

– dodaj długości podstaw,

– pomnóż przez wysokość,

– otrzymany wynik podziel przez 2.

  • Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadania 1, 2, i 3, strona 116

 

 

Tydzień: 20. 04 – 24. 04

  1. Ćwiczenia w obliczaniu pól trójkątów
  • Rozwiąż w zeszycie zadanie 1/66, poziom C (podręcznik)
  • Pamiętaj: dwie kratki to 1 cm
  • Jednostką pola jest 1 cm2
  1. Pole trójkąta – zadania tekstowe
  • Rozwiąż w zeszycie zadania 4, 5, 6, strona 67 w podręczniku
  • Przypomnienie: w trójkącie prostokątnym boki przy kącie prostym nazywamy przyprostokątnymi, zaś bok naprzeciwko kąta prostego to przeciwprostokątna. Kształt takiego trójkąta ma np. ekierka.
  • Jedna z przyprostokątna jest podstawą w takim trójkącie a druga wysokością (zadanie 4).
  • W zadaniu 5 zamień 2 dm na cm. Przypominam, że 1 dm = 10 cm. Długość podstawy i wysokości musi być wyrażona w tej samej jednostce.
  • Przeciwprostokątna jest najdłuższym bokiem w trójkącie prostokątnym. Jedna z przyprostokątnych (np. 5 cm) będzie podstawą, a druga (12 cm) wysokością tego trójkąta (zadanie 6).
  • Prześlij na e-maila rozwiązanie jednego wybranego przez siebie zadania z podanych wyżej, termin do 24 kwietnia.

 

Tydzień: 15 – 17 kwietnia

  1. Pole trójkąta
  • Obejrzyj na pistacjatv wideolekcje „Wyprowadzenie wzoru na pole trójkąta” oraz „Pole trójkąta – zadania”

albo

  • Przeczytaj temat w podręczniku, strony 62 – 63.
  • Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadania 1,2 i 3 na stronie 113.
  1. Obliczanie pól trójkątów
  • Rozwiąż w zeszycie zadanie 1/ 66, poziom B z podręcznika.

Pamiętaj, że aby obliczyć pole trójkąta, należy:

  • pomnożyć podstawę i wysokość
  • otrzymany wynik podzielić przez 2.
  • Prześlij na e-maila rozwiązanie przykładów z poziomu B. Wystarczą same wyniki, termin do 17 kwietnia.

 

Tydzień:  31 marca – 8 kwietnia

  1. Obliczanie pól równoległoboków
  • Rozwiąż w zeszycie zadanie 1/57, poziom A, przykłady a ,d, e, f oraz

zadanie 1/58, poziom D, przykłady a, b, e, f, h, i z podręcznika.

Pamiętaj:

  • Aby obliczyć pole równoległoboku, pomnóż podstawę i wysokość.
  • 2 kratki to 1 cm
  • Prześlij na e-maila rozwiązanie podanych przykładów z poziomu D zadania 1/58, termin do 8 kwietnia. Zapisz działanie i jego wynik.
  1. Pole rombu
  • Obejrzyj ponownie na pistacjatv wideolekcję „Pole równoległoboku i rombu” . Zwróć uwagę na dwa sposoby obliczania pola rombu:
  • Mnożymy podstawę rombu i wysokość tak jak w równoległoboku, bo przecież romb nim jest.
  • Mnożymy przekątne rombu i otrzymany wynik dzielimy przez 2. Ten sposób jest stosowany najczęściej.

albo

  • Przeczytaj temat w podręczniku, strona 54 – pole rombu
  1. Obliczanie pól rombów
  • Rozwiąż w zeszycie zadanie 1/57, poziom A, przykłady b, c oraz

zadanie 1/58, poziom D, przykłady c, d, g z podręcznika.

  • Prześlij na e-maila rozwiązanie podanych przykładów z poziomu D zadania 1/58, termin do 8 kwietnia. Zapisz działanie i jego wynik. Kreskę ułamkową możesz zastąpić znakiem dzielenia : lub /.
  1. Pole równoległoboku i rombu – zadania tekstowe
  • Rozwiąż w zeszycie zadania 2/59, 5/59 i 10/60 z podręcznika.
  • Prześlij na e-maila rozwiązanie zadania 10/60 w terminie do 8 kwietnia.

Rozwiązania zadań będę oceniać w następujący sposób:

– na ocenę trzeba rozwiązać 4 zadania

– poprawne rozwiązanie to plus, niepoprawne to minus

– jeśli w rozwiązaniu jest błąd rachunkowy, ale rozumowałeś/aś poprawnie otrzymujesz pół plusa

– cztery plusy to piątka, trzy plusy – czwórka itd., z kolei np. trzy plusy i pół plusa to 4+, dwa plusy i pół plusa to 3+ itd.

 

Tydzień 18 – 25 marca

  1. Powtórzenie wiadomości z działu „Ułamki dziesiętne”
  • wykonać w zeszycie ćwiczeń zestaw zadań powtórzeniowych „Przed klasówką” z tego działu
  1. Pole figury
  • obejrzeć na pistacjatv „Pola figur – wprowadzenie”, „Graficzne porównywanie pól figur” oraz „Jednostki pola – wprowadzenie”
  • wykonać w zeszycie ćwiczeń zadania z tego tematu (chętni dodatkowo „Dla dociekliwych”)

Tydzień 25 – 31 marca

  1. Obwód i pole prostokąta
  • Rozwiąż w zeszycie zadania 4/50, 5/50, 12/51, 18/51 z podręcznika.

Pamiętaj:

  • Aby obliczyć obwód prostokąta, należy dodać długości jego wszystkich boków (prościej: 2 razy dłuższy bok + 2 razy krótszy bok)
  • Aby obliczyć pole prostokąta, należy pomnożyć jego wymiary (długość i szerokość)
  • Prześlij na e-maila rozwiązanie zadania 12/51, termin do 31 marca
  1. Pole równoległoboku
  • Obejrzyj na pistacjatv wideolekcję „Pole równoległoboku i rombu”

albo

  • Przeczytaj temat w podręczniku, strony 53 (od pole równoległoboku) – 54 (do pole rombu)
  • Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadania ze strony 109
  • Prześlij na e-maila rozwiązanie ćwiczenia 3/109 , termin do 31 marca
  • W razie potrzeby możesz skorzystać z e-podręcznika (nowaera.pl/naukazdalna)
  • Pytania, uwagi, trudności oraz rozwiązania ćwiczeń przesyłaj na badruzba@wp.pl

Tydzień 25 – 31 marca

  1. Obwód i pole prostokąta
  • Rozwiąż w zeszycie zadania 4/50, 5/50, 12/51, 18/51 z podręcznika.

Pamiętaj:

  • Aby obliczyć obwód prostokąta, należy dodać długości jego wszystkich boków (prościej: 2 razy dłuższy bok + 2 razy krótszy bok)
  • Aby obliczyć pole prostokąta, należy pomnożyć jego wymiary (długość i szerokość)
  • Prześlij na e-maila rozwiązanie zadania 12/51, termin do 31 marca
  1. Pole równoległoboku
  • Obejrzyj na pistacjatv wideolekcję „Pole równoległoboku i rombu”

albo

  • Przeczytaj temat w podręczniku, strony 53 (od pole równoległoboku) – 54 (do pole rombu)
  • Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadania ze strony 109
  • Prześlij na e-maila rozwiązanie ćwiczenia 3/109 , termin do 31 marca
  • W razie potrzeby możesz skorzystać z e-podręcznika (nowaera.pl/naukazdalna)
  • Pytania, uwagi, trudności oraz rozwiązania ćwiczeń przesyłaj na badruzba@wp.pl