Znajdź właściwe rozwiązanie

Drodzy Rodzice! 

W szkole, do której uczęszcza Wasze dziecko, wdrożony zostanie program profilaktyki palenia tytoniu.

Palenie tytoniu to nałóg, na który jesteśmy najmniej uczuleni. Może dlatego, że 30 % z nas, ludzi dorosłych – pali? To, że jest to pierwsza przyczyna najpoważniejszych chorób – nie budzi już żadnych wątpliwości!

Nam natomiast chodzi o dzieci, o Wasze dzieci i o Twoje dziecko.

Bądź więc uprzejmy – Szanowny Rodzicu – przeczytać naszą krótką notatkę do końca, bez względu na swoje poglądy na palenie i na fakt czy sam palisz, czy nie.

Czy Twoje dziecko próbowało już palić?

A może już pali?

Może uważasz, że palenie dziecka to nie jest problem, gdyż masz inne poważniejsze sprawy?

 

PAMIĘTAJ:

– Palenie zaczyna się od spróbowania – co zdarza się większości dzieciom i to nierzadko w bardzo młodym wieku.

– Niektórzy zaczynają eksperymentować z paleniem, co najczęściej przypada na V i VI klasę, a to może się przerodzić w systematyczne palenie i doprowadzić – tak, jak u ludzi dorosłych – do nałogowego palenia!

– Dzieci z rodzin, w których jedno z rodziców pali, dwukrotnie częściej niż dzieci z rodzin niepalących, stają się nałogowymi palaczami. Gdy obydwoje rodziców palą – to prawie pewne jest pojawienie się w rodzinie nowego palacza.

– Palenie wpływa nie tylko na pogorszenie stanu zdrowia dziecka, lecz również na gorsze wyniki w nauce.

 

Dlaczego dzieci sięgają po papierosa?

– Ponieważ palą koledzy

Wpływ rówieśników, presja wywierana na innych są ogromne

Wpływ grupy może być wtedy niebezpieczny, gdy dziecko nie potrafi odmówić, powiedzieć „nie palę” i nie czuć się głupio z tego powodu.

 

– Ponieważ czują się słabi mało wartościowi

Dziecko ma wrażenie, że paląc papierosa staje się dorosłym.

Obraz palacza – osoby dojrzałej, zadowolonej, pełnej humoru i fantazji, człowieka sukcesu – palenie jest przedstawione przez aktorów w filmach, idoli w programach młodzieżowych, na koncertach itp. Któż z nas nie chciałby takim być? Ale to przecież tylko chwyt reklamowy! Palenie nie jest sposobem na sukces, wręcz przeciwnie – przysparza nam różnych problemów, zwłaszcza zdrowotnych.

 

– Ponieważ palą rodzice lub starsze rodzeństwo

Przykład jest zaraźliwy, zły przykład rodziców również.

 

Nasz program ukierunkowany jest na:

– uczenie dzieci umiejętności odmawiania – co powinno wpłynąć na wzrost odporności na wpływy rówieśników;

– uświadamianie odpowiedzialności za własny rozwój i zdrowie;

– kształtowanie szacunku do siebie; zdobywanie umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach.

 

Wspaniale, jeżeli Twoje dziecko posiada tego typu umiejętności.

A jeżeli sobie nie radzi albo nie zawsze sobie radzi właściwie?

Nasz wysiłek, bez Twojej pomocy i wsparcia, przyniesie niewielkie efekty. Spróbuj dokonać zmian również w swoich zachowaniach.

Przykład jest najbardziej zaraźliwy

 

Harmonogram działań programu

ZNAJDŹ WŁAŚCIWE ROZWIĄZANIE

w klasach IV-VI szkoły podstawowej

w roku 2016/2017

Lp. Działania

 

odpowiedzialni termin
1. Spotkanie informacyjne dla uczniów i nauczycieli Maria Kazimiruk III 2017r.
2. PRZEPROWADZENIE ZAJĘĆ DLA UCZNIÓW KLAS IV-VI SZKOŁY PODSTAWOWEJ

1.Poznajmy się bliżej.

2.Laboratorium ciała.

 

3.Naucz się mówić ‘NIE”.

 

 

4.Znajdź właściwe rozwiązanie.

 

 

 

5. Uwierz w siebie .

 

 

 

wych. klas

pielęgniarka szkolna

wych. klas/

pielęgniarka

szkolna

nauczyciel WDŻWR/ psycholog

 

psycholog

 

 

 

III -V

2017r.

3. Umieszczenie informacji i harmonogramu na stronie internetowej szkoły

PRZYGOTOWANIE GAZETKI

SZKOLNEJ  DOTYCZĄCEJ

PROFILAKTYKI ANTYNIKOTYNOWEJ

 

Prelekcje, pogadanki , prezentacje na lekcjach

przyrody.

 

 

wych. klas

 

 

I.Sierocka -Twaróg

 

III

2017r.

 

 

 

III-V

4. Konkurs plastyczny (rysunek odręczny oraz w programie Paint)„DZIĘKUJĘ-NIE PALĘ” –

dla klas IV-VI szkoły podstawowej

 

Jerzy Nesteruk

I. Sierocka-Twaróg

wych.klas

IV

2017r.

5. Konkurs na prezentację multimedialną

„CHCESZ BYĆ ZDROWY?-NIE PAL” –

dla uczniów klasy V szkoły podstawowej

 

Iwona Sierocka- Twaróg

wych.klas

V 2017r.
6. Przygotowanie inscenizacji „Kopciuszek – wersja antynikotynowa” I. Sierocka-Twaróg III-V 2017r.
7. Podsumowanie projektu.

 

Koordynaor

wych.klas

31 V

2017r.